Σημαντικό όφελος αναμένεται να αποκομίσει η Ελλάδα κατά το 2016 από τη δραστηριότητα της κρουαζιέρας, καθώς όπως προκύπτει τις τελευταίες εβδομάδες, οι μεγάλες εταιρείες του κλάδου προχωρούν, η μία μετά την άλλη, στην ακύρωση των δρομολογίων που είχαν προγραμματίσει στην Τουρκία, αντικαθιστώντας τα, ως επί το πλείστον, με προορισμούς στην Ελλάδα. Αιτία είναι, κατά κύριο λόγο, η πρόσφατη τρομοκρατική επίθεση στο κέντρο της Κωνσταντινούπολης, που προκάλεσε τον θάνατο 10 Γερμανών τουριστών, αποδεικνύοντας ότι ο παράγοντας «ασφάλεια» είναι ακόμα πιο σημαντικός από τις λιμενικές υποδομές, αναφορικά με τις προοπτικές που έχει μια χώρα να προσελκύσει περισσότερους επιβάτες κρουαζιέρας.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα η MSC Cruises, η οποία πριν από λίγες ημέρες γνωστοποίησε ότι το πλοίο της MSC Magnifica δεν πρόκειται να προσεγγίσει φέτος τα λιμάνια της Κωνσταντινούπολης και της Σμύρνης, αντικαθιστώντας τα με εκείνα της Αθήνας και της Μυκόνου, αρχής γενομένης από τις 26 Μαρτίου και μέχρι το τέλος της τουριστικής σεζόν στη Μεσόγειο τον Οκτώβριο. Είχε προηγηθεί αντίστοιχη κίνηση από την Crystal Cruises, η οποία ανακοίνωσε ότι θα αναδρομολογήσει τα πλοία μακριά από την Κωνσταντινούπολη και το Κουσάντασι λόγω των «συνεχιζόμενων ανησυχιών σχετικά με την ασφάλεια», όπως ανέφερε σχετικά η εταιρεία. Στο πλαίσιο αυτό, το κρουαζιερόπλοιο Crystal Symphony (χωρητικότητας 922 επιβατών) θα καταπλεύσει στην Ελλάδα (Σούδα, Χανιά, Υδρα, με διανυκτερεύσεις σε Ναύπλιο και Αθήνα) το διάστημα από 24 Απριλίου έως 1 Μαΐου, ενώ η 12ήμερη κρουαζιέρα του Μαΐου θα αφορά επισκέψεις, πλην της Αθήνας, σε Πάτμο και Ρόδο. Αντίστοιχα, και το μικρότερο Crystal Esprit θα πραγματοποιήσει δρομολόγια στην Ελλάδα τον Απρίλιο και τον Νοέμβριο. Η πιο πρόσφατη κίνηση αφορά την απόφαση της Norwegian Cruise Lines να ακυρώσει όλα τα δρομολόγια και των τριών εταιρειών της, δηλαδή της Norwegian Cruise Line, της Regent Seven Seas Cruises και της Oceania Cruises, προς την Τουρκία. Οπως ανακοίνωσε η διοίκηση, αρκετά από τα δρομολόγια θα αντικατασταθούν με προορισμούς στην Ελλάδα.
Ηδη, πάντως, το 2015 η Ελλάδα επωφελήθηκε από τις σχετικές ανησυχίες των εταιρειών για ζητήματα ασφαλείας στην ευρύτερη περιοχή, ιδίως από τον Σεπτέμβριο και μετά. Ετσι, σύμφωνα και με τα πρόσφατα στοιχεία που ανακοίνωσε η Ενωση Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ), το 2015 καταγράφηκαν 12% περισσότερες αφίξεις πλοίων, με τον σχετικό αριθμό να αγγίζει τα 4.279 πλοία. Ωστόσο οι αφιξοαναχωρήσεις επιβατών ήταν ανάλογες του 2014, στο επίπεδο των 5 εκατομμυρίων.
Στην πρόσφατη ετήσια συγκέντρωση της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας, έγινε αναφορά στις δράσεις που αποτελούν προτεραιότητα για την περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου, με την έμφαση να δίνεται και φέτος στην επίλυση του προβλήματος χορήγησης βίζας σε επιβάτες από χώρες εκτός Σένγκεν, στην αναβάθμιση των υποδομών των λιμανιών και στην εφαρμογή των μέτρων ασφαλείας στα λιμάνια.
kathimerini.gr