Ανατροπές στη φορολογία των αυτοκινήτων φέρνει το υπουργείο Οικονομικών, το οποίο αναζητά νέους πόρους για να κλείσει το δημοσιονομικό κενό. Μέχρι στιγμής η ηγεσία του υπουργείου δεν έχει επιβεβαιώσει τα σενάρια, όμως αν επιβεβαιωθούν το χτύπημα στην αγορά θα είναι διπλό: Από τη μια επιβάλλονται αυξήσεις φόρων, από την άλλη η αβεβαιότητα που δημιουργείται απειλεί να παγώσει τις πωλήσεις για τους επόμενους τρεις μήνες.
Στο υπουργείο Οικονομικών σχεδιάζουν να ελαφρύνουν τα τέλη ταξινόμησης για μικρά και μικρομεσαία αυτοκίνητα, με εκπτώσεις 300-1.000 ευρώ, ώστε να μην αυξηθούν απότομα οι τιμές στις κατηγορίες αυτές, όταν εκπνεύσει το κίνητρο της απόσυρσης (εφόσον παραταθεί το μέτρο έως το τέλος Ιουνίου του 2016, όπως επιμένουν να λένε στο οικονομικό επιτελείο). Έτσι δεν φαίνεται να συντρέχει σοβαρός λόγος για να αναστείλει κάποιος το αγοραστικό ενδιαφέρον του, αφού για τα οχήματα αυτά οι τιμές θα είναι πάνω κάτω οι ίδιες. Δεν ισχύει όμως το ίδιο και για τα μεσαία αυτοκίνητα.
Αν και δεν θα υπολογίζεται πλέον το τέλος ταξινόμησης με βάση τα κυβικά εκατοστά, θα επιβάλλεται με βάση την πραγματική αξία, οπότε, στη συντριπτική πλειονότητα των οχημάτων από 1.600 κυβικά και πάνω, οι τιμές αναμένεται να αυξηθούν αισθητά.
Πιο συγκεκριμένα η κυβέρνηση σχεδιάζει:
- Εξετάζονται αλλαγές στη φορολόγηση της απόκτησης ΙΧ με παρεμβάσεις στον τρόπο υπολογισμού του τέλους ταξινόμησης. Το τέλος θα υπολογίζεται κατά κύριο λόγο με βάση την αξία του οχήματος και λιγότερο με βάση τον κυβισμό. Ο σημερινός τρόπος υπολογισμού του τέλους ταξινόμησης (5-50% επί της εργοστασιακής αξίας με βάση τον κυβισμό) θεσπίστηκε στις αρχές της δεκαετίας του 2002 και θεωρείται ότι έχει κάνει τον κύκλο του.
- Έχει αποφασιστεί το ψαλίδισμα του κινήτρου απόσυρσης έως και 20% σε σχέση με ό,τι ίσχυε μέχρι το τέλος του 2015. Η τροπολογία για την παράταση της απόσυρσης έως το τέλος του Μαΐου οδεύει για τη βουλή και θα ισχύσει αναδρομικά από την 1η Ιανουαρίου 2016.
- Έρχονται αυξήσεις στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης καυσίμων. Οι αυξήσεις αναμένεται να επηρεάσουν τη λιανική τιμή της βενζίνης, του ντίζελ κίνησης, του υγραερίου κίνησης και πιθανότατα του φυσικού αερίου κίνησης. Τελικές αποφάσεις ακόμη δεν έχουν ληφθεί, καθώς υπάρχει προβληματισμός για την αύξηση στο ντίζελ κίνησης αφού αυτή θα έχει άμεσο αρνητικό αντίκτυπο στην οικονομία, καθώς επηρεάζει τη βιομηχανία και τις εμπορευματικές μεταφορές. Επίσης, μια αύξηση στο ντίζελ πρόκειται να ανοίξει ακόμη περισσότερο την ψαλίδα της τιμής μεταξύ του πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης δημιουργώντας και πάλι κίνητρα για λαθρεμπόριο.
- Έρχονται αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας. Το υπουργείο Οικονομικών αναζητά αλλαγές για τα τέλη κυκλοφορίας, οι οποίες από τη μια θα αυξήσουν τα έσοδα από τα τέλη και από την άλλη θα δώσουν κίνητρο σε πολλούς φορολογούμενους για να παραλάβουν και πάλι τις πινακίδες κυκλοφορίας που έχουν καταθέσει.
Sofokleousin.gr