A A A

Στη μείωση των πληρωμών με μετρητά προσανατολίζεται η διοίκηση του ΟΑΣΑ, η οποία προετοιμάζει και πολιτικές επιβράβευσης της αγοράς μαζικών προϊόντων κομίστρου εν όψει της συνολικής εφαρμογής του ηλεκτρονικού εισιτηρίου από τον προσεχή Ιούνιο.

Συγκεκριμένα ένα από τα μέτρα που εξετάζονται είναι η παροχή ενός εισιτηρίου-δώρο για κάθε δέκα εισιτήρια που θα 'φορτώνονται' σε μία κάρτα στα πρότυπα πόλεων όπως η Νέα Υόρκη. Η δεσμίδα με το ένα δωρεάν εισιτήριο είχε εφαρμοστεί πιλοτικά και στο παρελθόν για ένα δίμηνο, αλλά στη συνέχεια είχε εγκαταλειφθεί.

Παράλληλα αυτήν την περίοδο ετοιμάζεται σε συνεργασία με τις τράπεζες το σύστημα πληρωμών μέσω κάρτας, το οποίο αναμένεται να είναι έτοιμο τον Μάιο δίνοντας τη δυνατότητα στους επιβάτες να πληρώνουν και να 'φορτώνουν' το ηλεκτρονικό τους εισιτήριο με πλαστικό χρήμα. Εξετάζεται μάλιστα και το ενδεχόμενο για τα κόμιστρα με τιμή άνω των 30 ευρώ -κάτι που συμπεριλαμβάνει και τη μηνιαία κάρτα απεριορίστων διαδρομών- οι πληρωμές να γίνονται μόνο μέσω κάρτας χωρίς ωστόσο να έχει ληφθεί ακόμα οριστική απόφαση.

Οι πρώτες παραλαβές των νέων εισιτηρίων έχουν ήδη ολοκληρωθεί και τα κόμιστρα διατίθενται από αυτόματους πωλητές συγκεκριμένων σταθμών του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου και στη στάση 'Σύνταγμα' του τραμ.

Προς το παρόν 'ηλεκτρονικά' είναι μόνο τα εισιτήρια με κόστος 4,5 ευρώ και άνω, δηλαδή ημερήσιο εισιτήριο, εβδομαδιαίο κοκ. Τα πιο δημοφιλή εισιτήρια, το ενιαίο και το μειωμένο διάρκειας 1,5 ώρας (1,40 και 0,60 ευρώ αντίστοιχα), παραμένουν χάρτινα και θα ενσωματωθούν στο σύστημα σταδιακά.

Το ηλεκτρονικό εισιτήριο, όπως είπε και από το βήμα της Βουλής ο υπουργός Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης θα τεθεί σε πλήρη εφαρμογή από τον Ιούνιο. Ωστόσο νωρίτερα -ενδεχομένως και από τον προσεχή Απρίλιο- υπολογίζεται ότι θα αρχίσουν να 'κλείνουν' σταδιακά ορισμένες πύλες εισόδου-εξόδου σε επιλεγμένους σταθμούς του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου ώστε το επιβατικό κοινό να εξοικειωθεί με τη νέα διαδικασία.

Οι επιβάτες θα πρέπει να αλλάξουν και τις συνήθειές τους ως προς την επικύρωση του εισιτηρίου τους. Τα νέα προϊόντα κομίστρου θα επικυρώνονται ανέπαφα μία φορά στα ειδικά μπλε επικυρωτικά μηχανήματα σε λεωφορεία, τρόλεϊ και τραμ και δύο φορές στα μέσα σταθερής τροχιάς (κατά την είσοδο και την έξοδο από τον σταθμό στις ειδικές πύλες) και σε κάθε μέσο σε περιπτώσεις μετεπιβιβάσεων.

 

Προσωπικά δεδομένα

Σε ό,τι αφορά στις αιτιάσεις της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, η διοίκηση του ΟΑΣΑ διαβεβαιώνει ότι δεν τίθεται ζήτημα ξεκαθαρίζοντας ότι το ονοματεπώνυμο του επιβάτη θα αναγράφεται μόνο στην επιφάνεια της προσωπικής κάρτας που θα έχει ο ίδιος και δεν θα είναι αντιστοιχισμένο με το microchip που θα διαθέτει η κάρτα: 'Τα στοιχεία δεν θα συνδέονται σε καμία περίπτωση με τις μετακινήσεις' εξηγούν στην 'Οικονομία' στελέχη του ΟΑΣΑ προσθέτοντας ότι στοιχεία διατηρούνται και από τους συγκοινωνιακούς οργανισμούς των χωρών του εξωτερικού, όπως η Αγγλία ή η Ισπανία.

Ο χρήστης των συγκοινωνιών στις χώρες αυτές μάλιστα έχει τη δυνατότητα να ελέγξει και ο ίδιος τις μετακινήσεις του εισάγοντας έναν κωδικό, κάτι που δεν θα ισχύσει στην Αθήνα αφού δεν θα υπάρχει αντιστοίχιση προσώπων και μετακινήσεων. Επισημαίνουν επίσης ότι στοιχεία όπως η διεύθυνση όσων αιτούνται κάρτα είναι απαραίτητα για να αποστέλονται οι κάρτες στο σπίτι αλλά μπορούν να μη διατηρούνται σε βάση δεδομένων.

Στο μεταξύ συνεχίζεται ο εξονυχιστικός έλεγχος και προηγούμενων χρήσεων στον απόηχο του σκανδάλου με το κύκλωμα παράνομης διακίνησης και παράτυπων καταστροφών εισιτηρίων που εντοπίστηκε στη ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) και κόστισε στην εταιρεία περίπου 1,2 εκατομμύρια ευρώ μόνο για το 2015.

Οι έλεγχοι από 400 μηχανήματα

Εκτός από τους νέους τύπους εισιτηρίων, ο ΟΑΣΑ έχει ήδη παραλάβει 400 μηχανήματα ελέγχου των ηλεκτρονικών τύπων κομίστρου. Ορισμένα έχουν ήδη δοθεί σε ελεγκτές της γραμμής του Αεροδρομίου, ενώ τις προσεχείς ημέρες αναμένεται να δοθούν στο σύνολο των ελεγκτών λεωφορείων και τρόλεϊ. Ωστόσο στο ...ακουστικό του παραμένει ο Οργανισμός όσον αφορά στις προσλήψεις ελεγκτών κομίστρου, οι οποίοι είναι ουσιαστικά ανύπαρκτοι στα οδικά μέσα. Είναι χαρακτηριστικό ότι για τα δρομολόγια του συνόλου λεωφορείων και τρόλεϊ υπάρχουν μόλις 20 ελεγκτές, γεγονός το οποίο έχει ουσιαστικά καταργήσει τους ελέγχους.

ethnos.gr