A A A

Νέα τροπή παίρνει ο «πόλεμος της μπύρας», καθώς ο «Δαυίδ» της αγοράς, η Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης (μπύρα «Βεργίνα»), διεκδικεί αποζημίωση-μαμούθ από τον παγκόσμιο κολοσσό της Heinekenκαι την ελληνική θυγατρική της, την Αθηναϊκή Ζυθοποιία, επειδή εφάρμοσαν καταχρηστικές πρακτικές για να διατηρήσουν την κυρίαρχη θέση τους στην αγορά.

Η αγωγή, με την οποία η ελληνική εταιρεία διεκδικεί αποζημίωση ύψους 100 εκατ. ευρώ, κατατέθηκε σε δικαστήριο του Άμστερνταμ, όπως μετέδωσε η αμερικανική ιστοσελίδα ενημέρωσης για νομικά θέματα, courthousenews.

Η Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης έχει μακρά διαμάχη με την Αθηναϊκή Ζυθοποιία και ήδη δικαιώθηκε από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, που διεξήγαγε αυτεπάγγελτη έρευνα από το 2005.

Πρόστιμο 31,5 εκατ. ευρώ

Ο ιδρυτής της Ζυθοποιίας Μακεδονίας Θράκης, Δημήτρης Πολιτόπουλος, είχε καταγγείλει από το 2003 στην γενική διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ότι με καταχρηστικές πρακτικές η κυρίαρχη εταιρεία της αγοράς προσπάθησε να περιορίσει τη διανομή της μπύρας «Βεργίνα» σε εμπορικά καταστήματα και καταστήματα εστίασης.

Η απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού εκδόθηκε με μεγάλη καθυστέρηση, πέρυσι, και επιβλήθηκε στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία πρόστιμο 31,5 εκατ. ευρώ, ενώ η εταιρεία απειλήθηκε με πρόστιμο 10.000 ευρώ την ημέρα, σε περίπτωση επανάληψης των καταχρηστικών πρακτικών. Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία αμφισβητεί την απόφαση ενώπιον του Διοικητικού Εφετείου.

Με την αγωγή της στο ολλανδικό δικαστήριο, η Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης ζητεί να αναγνωρισθεί ότι η Heineken και η ελληνική θυγατρική της άσκησαν αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, να διαταχθούν να σταματήσουν αυτές τις πρακτικές και να καταβάλουν αποζημίωση 100 εκατ. ευρώ στην ενάγουσα εταιρεία.

Καρτέλ στην Ολλανδία

Σημειώνεται ότι η Heineken έχει... λερωμένο μητρώο σε θέματα ανταγωνισμού, καθώς της είχε επιβληθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρόστιμο 200 εκατ. ευρώ για τον πρωταγωνιστικό ρόλο της σε καρτέλ στην ολλανδική αγορά μπύρας, το οποίο συντόνιζε τις αυξήσεις των τιμών και ασκούσε έλεγχο με αθέμιτες πρακτικές στα κανάλια διανομής της μπύρας, με σκοπό να μοιράζουν την αγορά μεταξύ τους τα μέλη του καρτέλ.

Η Heineken αμφισβήτησε την απόφαση της Κομισιόν, προσφεύγοντας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, αλλά το 2012 έχασε οριστικά την υπόθεση και υποχρεώθηκε να πληρώσει το πρόστιμο.

Ο επίμονος Δ. Πολιτόπουλος

Η περιπέτεια του Δημήτρη Πολιτόπουλου, ο οποίος προσπάθησε να τοποθετήσει στην αγορά την πρώτη ελληνική μπύρα, έχοντας απέναντί του την Αθηναϊκή Ζυθοποιία, που ήλεγχε τότε το 90% της αγοράς και τα κανάλια διανομής, έχει απασχολήσει το διεθνή τύπο.

Σε πρωτοσέλιδο δημοσίευμα, το 2011, οι “NewYorkTimes” παρουσίασαν την ιστορία του επιχειρηματία, για να αναδείξουν μέσω αυτής τις στρεβλώσεις της ελληνικής οικονομίας, που εμποδίζουν την επιχειρηματικότητα και συνδέονται με την οικονομική κατάρρευση της χώρας.

Πάντως, η επιμονή του κ. Πολιτόπουλου να παραμείνει στην αγορά, παρά τις αντιξοότητες, τελικά δικαιώθηκε. Σήμερα το μερίδιο αγοράς της μπύρας «Βεργίνα» έχει φθάσει το 6%, ενώ το παράδειγμα του κ. Πολιτόπουλου ακολούθησαν και άλλοι επιχειρηματίες, με αποτέλεσμα σήμερα να αναπτύσσονται αρκετές μικροζυθοποιίες. Το μερίδιο της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, που παραμένει κυρίαρχη, έχει μειωθεί στο 70%.

Sofokleousin.gr