Η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων και ο Σύλλογος "Οι Φίλοι του Μουσείου Δροσίνη" διοργανώνουν Επιστημονικό Συνέδριο με θέμα: Γεώργιος Δροσίνης: Από τη λογοτεχνία στην εκπαιδευτική και μουσειοπαιδαγωγική πράξη. Το Συνέδριο θα διεξαχθεί στις 8-10 Απριλίου 2016, στο Πνευματικό Κέντρο Δήμου Κηφισιάς (8-9 Απριλίου) και στο Μουσείο Γεωργίου Δροσίνη (10 Απριλίου).
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Παρασκευή, 8 Απριλίου 2016
17.30-18.00 | Προσέλευση συνέδρων - εγγραφές. |
18.00-18.15 | Έναρξη των εργασιών του Συνεδρίου από την Πρόεδρο του Συλλόγου «Οι Φίλοι του Μουσείου Γεωργίου Δροσίνη» κυρία Ελένη Βαχάρη. |
18.15-18.30 | Εισαγωγική ομιλία από τον Πρόεδρο της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων κ. Αναστάσιο Στέφο. |
Προεδρία: Γιάννης Παπακώστας, Ομότ. Καθηγητής Νέας Ελληνικής Φιλολογίας Πανεπιστημίου Αθηνών
18.30-19.30 | Παρουσίαση του συλλογικού τόμου «Προσεγγίσεις στον Γεώργιο Δροσίνη από τη μουσειοπαιδαγωγική θεωρία στη διδακτική πράξη». Αντωνία Παυλάκου-Χριστακοπούλου Φιλόλογος. Πελαγία Μόρμορη, Δρ Ε. Ε. Π. Πανεπιστημίου Πειραιώς. Γεώργιος Λογιώτης, Δρ Εκπαιδευτικός |
19.30-20.00 | Εικονική περιήγηση στο Μουσείο Δροσίνη. Ελίνα (Ελένη-Σταυρίνα) Αθανασίου, Μαριντίνα Σταυρουλάκη, Τελειόφ. Ιονίου Πανεπιστημίου (Τμήμα Τεχνών Ήχου και Εικόνας) Μουσική Επένδυση: Γιάννης Μηλιάδης, Φοιτητής Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου
|
Σάββατο, 9 Απριλίου 2016
Α΄Ενότητα: Ο Γεώργιος Δροσίνης και το λογοτεχνικό του έργο
Πρώτη Συνεδρία
Προεδρείο: Μανώλης Στεργιούλης, δ.φ., Σχολικός Σύμβουλος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
Γεωργία Χαριτίδου, δ.φ., Επίτιμη Διευθύντρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
09.00-09.15 | Γεωργίου Δροσίνη Αμαρυλλίς: ειδυλλιακή αγροτική Ηθογραφία ή μεταμφιεσμένος Ρομαντισμός; Αγάθη Γεωργιάδου, δ.φ., Επίτιμη Σχολική Σύμβουλος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης |
09.15-09.30 | Ο Γεώργιος Δροσίνης ως ανταποκριτής από τη Γερμανία. Ανθούλα Δανιήλ, δ.φ., Κριτικός Λογοτεχνίας |
09.30-09.45 | Γεώργιος Δροσίνης “Ιστοί αράχνης”: η επίδραση του Χάινε και η αμφισβήτηση του ρομαντισμού. Μαρία Πεσκετζή, δ.φ. Επίτιμη Σχολική Σύμβουλος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης |
09.45-10.00 | Ο λυρικός Γεώργιος Δροσίνης και τα ερωτικά Δημοτικά Τραγούδια. Τασούλα Καραγεωργίου, δ.φ., Επίτιμη Σχολική Σύμβουλος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης |
10.00-10.15 | Ο Δροσίνης και το λογοτεχνικό του έργο. Χρύσα Σταυριανουδάκη, Φιλόλογος |
10.15-10.30 | Η πρόσληψη του έργου του Γεωργίου Δροσίνη από λογοτέχνες της εποχής του. Σοφία Στενού, Καθηγήτρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης |
10.30-10.45 | Ο Δροσίνης και τα περιοδικά “Ραμπαγάς” και “Μη Χάνεσαι”. Φάνης Κωστόπουλος, ΜΑ, Φιλόλογος |
10.45-11.15 | Συζήτηση |
11.15-11.30 | Διάλειμμα |
Δεύτερη Συνεδρία
Προεδρείο: Ευαγγελία Καλεράντε, Επίκουρη Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας
Τασούλα Καραγεωργίου, δ.φ., Επίτιμη Σχολική Σύμβουλος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
11.30-11.45 | Ο Δροσίνης μέλος “Κύκλου Πολίτη”. Συλλογές παραμυθιών και δημοτικών τραγουδιών στο πλαίσιο των λαογραφικών ενδιαφερόντων του. Στέλλα Βατούγιου, MΑ, Φιλόλογος |
11.45-12.00 | Η ποιητική συλλογή "Πύρινη Ρομφαία-Αλκυονίδες" του Γεωργίου Δροσίνη. Μανώλης Στεργιούλης, δ.φ., Σχολικός Σύμβουλος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης |
12.00-12.15 | Μια σύγχρονη “οικολογική” περιδιάβαση στην ποίηση του Γεωργίου Δροσίνη. Γεωργία Κούμα, Επιθεωρήτρια Φιλολογικών Μαθημάτων στο Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού της Κύπρου |
12.15-12.30 | Η φύση στα ποιήματα του Γεωργίου Δροσίνη. Μίνα Πετροπούλου, Δρ, Καθηγήτρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης |
12.30-12.45 | Η αρχαιογνωσία του Γεωργίου Δροσίνη στην Έρση. Αντώνης Μαστραπάς, δ.φ., Σχολικός Σύμβουλος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης |
12.45-13.00 | Γλωσσικοί αρχαϊσμοί στον πεζογραφικό λόγο του Γεωργίου Δροσίνη. Βασίλειος Βουβονίκος, Φιλόλογος |
13.00-13.30 | Συζήτηση |
13.30-16.00 | Διάλειμμα |
Β΄ Ενότητα: Ο Δροσίνης και η Εκπαίδευση
Προεδρείο: Μαρία Αθανασέκου, Δρ Βασιλική Κωστάκη, ΜΑ, Φιλόλογος
16.00-16.15 | Ο ρόλος του περιοδικού “Εθνική Αγωγή” στην εκπαίδευση: εκπαιδευτικός κριτικός λόγος και πολιτική. Ευαγγελία Καλεράντε, Επίκουρη Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας |
16.15-16.30 | Ο Γεώργιος Δροσίνης και ο “Οίκος Τυφλών”. Γεωργία Χαριτίδου, δ.φ., Επίτιμη Διευθύντρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης |
16.30-16.45 | Δροσίνης και Εκπαίδευση. Μαρία Τσιπουριάρη, Βασιλική-Ανθή Τσιπουριάρη, Φιλόλογοι |
16.45-17.00 | Η θέση του Γεωργίου Δροσίνη στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, η επαφή των μαθητών με εκείνον και τους εκπροσώπους της γενιάς του και τρόποι γνωριμίας μέσω creative teaching. Σωτηρία Καζιόλα, Φιλόλογος |
17.00-17.15 | Τα Μουσεία ως χώροι άτυπης μάθησης για μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Θεοδώρα Κολυπέρα, Φιλόλογος – Μουσειολόγος Αργυριάδης Αλέξανδρος, Επίκουρος Καθηγητής Frederick University Κύπρου |
17.15-17.30 | Ο Γεώργιος Δροσίνης και η ελληνική παράδοση. Ευσταθία Χαντζή, ΜΑ, Καθηγήτρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης |
17.30-18.00 | Συζήτηση |
18.00-18.30 | Διάλειμμα |
Γ΄ Ενότητα: Ο Δροσίνης στη διδακτική πράξη και οι νέες τεχνολογίες
Προεδρείο: Αργυριάδης Αλέξανδρος, Επίκουρος Καθηγητής Frederick University Κύπρου
Συμεών Νικολιδάκης, ΜΑ, MSc, Φιλόλογος
18.30-18.45 | Μια θεατρική και δημιουργική αξιοποίηση της ποίησης του Γεωργίου Δροσίνη μέσα από τις Τεχνολογίες Πληροφοριών και Επικοινωνίας. Πολύμνια Χατζηνεοφύτου, δ.φ., Επιθεωρήτρια Φιλολογικών Μαθημάτων στο Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού της Κύπρου |
18.45-19.00 | Η μυγδαλιά ξανανθίζει μέσα στα χρόνια: παραλλαγές και καλλιτεχνικές μεταγραφές του ποιήματος και η διδακτική του αξιοποίηση στο Δημοτικό. Βασιλική Γκούνη, Med, Δασκάλα Χρήστος Σιορίκης, Med, Δάσκαλος |
19.00-19.15 | Γεώργιος Δροσίνης, “Θαλασσινά τραγούδια”: σχέδιο μαθήματος με τη χρήση των νέων τεχνολογιών για μαθητές Α΄ Γυμνασίου. Ιωάννα Μέμου, Φιλόλογος |
19.15-19.30 | Τα "Θαλασσινά τραγούδια" του Γεωργίου Δροσίνη: μια διακειμενική-διαθεματική διδακτική προσέγγιση για τα Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Α΄ Γυμνασίου με τη χρήση των Νέων Τεχνολογιών. Παρασκευή Ακριτίδου, Καθηγήτρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης |
19.30-19.45 | “Τα Πρωτοβρόχια” του Γεωργίου Δροσίνη: αξιοποιώντας e-εργαλεία στη διδακτική πράξη. Παναγιώτα Ψυχογυιοπούλου, Σχολική Σύμβουλος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης |
19.45-20.00 | Οι νέες τεχνολογίες στη λογοτεχνική διακειμενική προσέγγιση: το έργο του Γεωργίου Δροσίνη ως μελέτη περίπτωσης. Βασιλική Κωστάκη, ΜΑ, Φιλόλογος Συμεών Νικολιδάκης, ΜΑ, MSc, Φιλόλογος |
20.00-20.30 | Συζήτηση |
Κυριακή, 10 Απριλίου 2016
Δ΄ Ενότητα: Η αξιοποίηση του έργου του Γεωργίου Δροσίνη στη διδασκαλία της δημιουργικής γραφής
Προεδρείο: Αντώνης Μαστραπάς, δ.φ., Σχολικός Σύμβουλος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
Μαρία Πεσκετζή, δ.φ., Επίτιμη Σχολική Σύμβουλος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
09.00-09.15 | Η διδασκαλία των ποιημάτων του Γεωργίου Δροσίνη με την αξιοποίηση της δημιουργικής γραφής: Διδακτικές προσεγγίσεις, μέθοδοι και πρακτικές εφαρμογές. Χρήστος Χαρακόπουλος, Med, Φιλόλογος |
09.15-09.30 | Γνωρίζω και ερμηνεύω - Δημιουργώ και εμπνέομαι με αφορμή την ποίηση του Γεωργίου Δροσίνη. Όλγα Καραδάκη, Καθηγήτρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης |
09.30- 09.45 | Γεώργιος Δροσίνης και Δημιουργική Γραφή. Δημιουργική γραφή και Δραματοποίηση. Ιφιγένεια Ροδοπούλου, Φοιτήτρια Φιλοσοφικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνών |
09.45- 10.00 | Ο μισεμός στο ποιητικό έργο του Γεωργίου Δροσίνη, με προοπτική το δρόμο της Δημιουργικής Γραφής. Ισιδώρα Μπίλλια, ΜΑ, Φιλόλογος |
10.00-10.15 | Γιορτάζοντας την Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης με τον Γεώργιο Δροσίνη. Καλλιφρόνη Αβραμίδου, Φιλόλογος Παναγιώτα Ψυχογυιοπούλου, Σχολική Σύμβουλος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης |
10.15-10.30 | Η αξιοποίηση των ερωτικών ποιημάτων του Γεωργίου Δροσίνη για τη διδασκαλία του θεματικού κύκλου “Αγάπη- Έρωτας” στο μάθημα της Έκφρασης- Έκθεσης. Ειρήνη Αβραμίδη, Φιλόλογος |
10.30-11.00 | Συζήτηση |
11.00-11.30 | Διάλειμμα |
Ε΄ Ενότητα: Εκπαιδευτικές και βιωματικές δράσεις στο Μουσείο Γεωργίου Δροσίνη
Προεδρείο: Βασιλική Γκούνη, Med, Δασκάλα
Παναγιώτα Ψυχογυιοπούλου, Σχολική Σύμβουλος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
11.30-11.45 | Ετήσιο Πρόγραμμα μελέτης του έργου του Γεωργίου Δροσίνη στην Α΄ Γυμνασίου. Δημιουργία ομαδοσυνεργατικού ηλεκτρονικού βιβλίου/τετραδίου (OneNote). Αλίκη Γαλιατσάτου Χαριτίνη Λιναρδάτου Ρηνιώ Μπασιά Ιωάννα Τσιλιγιάννη Καθηγήτριες Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης |
11.45- 12.00 | Περπατώντας στο παρελθόν του Γεωργίου Δροσίνη. Οι μαθητές μαθαίνουν τη ζωή του ποιητή στο Μουσείο Δροσίνη. Άλκηστις-Κυριακή Γεωργούλη, MSc, Δασκάλα |
12.00-12.15 | “Θαλασσινά τραγούδια” του Γεωργίου Δροσίνη. Αξιοποιώντας τη μέθοδο Perkins και την ψηφιακή αφήγηση στη διδασκαλία. Σωτηρία Μπενάκη, Φιλόλογος |
12.15-12.30 | Μουσεία και Μουσειοπαιδαγωγική η περίπτωση του “Μουσείου Γεωργίου Δροσίνη”. Κωνσταντίνος Γαλάνης, Δάσκαλος |
12.30-12.45 | Το έργο του Γεωργίου Δροσίνη αφορμή για Πολιτιστικό/Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα στο Γυμνάσιο. Μαρία Σταθέα, Φιλόλογος - Συγγραφέας |
12.45-13.00 | Νέες τεχνολογίες και διαδραστικές ξεναγήσεις στο Μουσείο Δροσίνη Ελίνα (Ελένη-Σταυρίνα) Αθανασίου Μαριντίνα Σταυρουλάκη Τελειόφ. Ιονίου Πανεπιστημίου (Τμήμα Τεχνών Ήχου και Εικόνας) |
13.00-13.30 | Συζήτηση |
13.30-14.00 | Περιήγηση στο Μουσείο Δροσίνη |
ΣΤ΄ Ενότητα: Η επίδραση του Δροσίνη στις εικαστικές τέχνες
Προεδρείο: Αναστασία Αβραμίδου, Mrs, Καθηγήτρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
Ανθούλα Δανιήλ, δ.φ., Κριτικός Λογοτεχνίας
16.00-16.15 | Σεμινάρια Ιστορίας της Τέχνης στο Μουσείο Δροσίνη - Γνωριμία με την τέχνη, την εποχή και την αισθητική του Γεωργίου Δροσίνη. Μαρία Αθανασέκου, Δρ, Εκπαιδευτικός |
16.15-16.30 | Ο Γεώργιος Δροσίνης και η δημιουργία "εθνικής κοσμητικής τέχνης": ελληνικό χειροτέχνημα και εκπαίδευση κατά την περίοδο 1920-1930. Αμαλία Παπαϊωάννου, Δρ., Ε.Ε.Π. ΤΕΙ Θεσσαλίας |
16.30-16.45 | Η τέχνη στη διαπολιτισμική εκπαίδευση: ξαναδιαβάζοντας κριτικά το έργο του Δροσίνη με αφορμή το προσφυγικό ζήτημα. Ευφροσύνη Κωσταρά, PhD(c), Μάνος Παυλάκης, PhD(c), Εκπαιδευτές Ενηλίκων |
16.45- 17.00 | Τα μελοποιημένα ποιήματα του Γεωργίου Δροσίνη ως καθρέφτης της Εθνικής και Πολιτισμικής Ταυτότητας. Ακριβή Γκιουλέκα, MSc, Μαρία Παραρά, MSc, Εκπαιδευτικοί |
17.00 - 17.15 | Το ηθογραφικό στοιχείο στο έργο του Γεωργίου Δροσίνη και στους Νεοέλληνες ζωγράφους του 19ου αιώνα. Μεταξία Παπαποστόλου, δ.φ., Φιλόλογος-Συγγραφέας |
17.15- 17.45 | Συζήτηση |
17.45-18.30 | Συμπεράσματα συνεδρίου |
Στρογγυλή Τράπεζα
Ελένη Βαχάρη, Πρόεδρος Συλλόγου «Οι Φίλοι του Μουσείου Γεωργίου Δροσίνη»
Αναστάσιος Στέφος, δ.φ, Πρόεδρος Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων
Συμεών Νικολιδάκης, ΜΑ, MSc, Φιλόλογος
Μαρία Αθανασέκου, Δρ, Εκπαιδευτικός
18.30-19.00 | Βεβαιώσεις |
Αναρτημένες Ανακοινώσεις (Poster)
H Eφαρμογή της μεθόδου Μετασχηματίζουσα Μάθηση μέσα από την Αισθητική Εμπειρία στη διδασκαλία των Κειμένων Νεοελληνικής Λογοτεχνίας. μια διδακτική πρόταση.
Σοφία Σκλείδα, MA, Φιλόλογος
Η Μουσειακή Αγωγή στην Εκπαίδευση Ενηλίκων: από τις εκπαιδευτικές τεχνικές στην εκπαιδευτική πράξη.
Καλλιόπη Τσάνταλη, MSc, Εκπαιδευτικός
Ο Γεώργιος Δροσίνης και η πρωτοποριακή του συνδρομή στο χώρο της Λογοτεχνίας.
Αγγελική Αντωνοπούλου, Φιλόλογος
Ο Δροσίνης στη διδακτική και οι νέες τεχνολογίες.
Κωνσταντίνος Σίσσας, Φιλόλογος - Συγγραφέας
Ο Δροσίνης ως παραμυθάς.
Αχιλλέας Κατσαρός, Φιλόλογος - Ποιητής
Λειτουργικότητα της Μουσειακής Αγωγής στη Διδακτική της Λογοτεχνίας στο Γυμνάσιο.
Μαρία-Δέσποινα Παπαγιαννοπούλου
Αγγελική-Μαρία Παππά
Φιλόλογοι
Τα Ποιήματα του Γεωργίου Δροσίνη ως Πεδίο Οικοδόμησης Γνώσεων και Καλλιέργειας Δεξιοτήτων για Μαθητές με Νοητική Αναπηρία.
Σοφία Δουμανίδου, Τελειόφ. Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης