A A A

Σκληρό μήνυμα από το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής. Εκτιμά ότι το όφελος της διαπραγμάτευσης είναι μικρότερο από τους κίνδυνους. Προειδοποίηση για 4ο Μνημόνιο. Κριτική στο εφάπαξ βοήθημα στους χαμηλοσυνταξιούχους.

Σαφές μήνυμα στην κυβέρνηση να κλείσει άμεσα την αξιολόγηση αποδεχόμενη τις προτάσεις των δανειστών στέλνει με την τριμηνιαία έκθεσή του το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής και ταυτόχρονα ασκεί κριτική για τη διανομή του εφάπαξ επιδόματος στους χαμηλοσυνταξιούχους.

«Το οικονομικό κόστος των καθυστερήσεων και αναβολών στις διαδικασίες αξιολόγησης μπορεί να αποδειχθεί μεγαλύτερο για την Ελλάδα από το πιθανό όφελος το οποίο επιπλέον θα αποδειχθεί προσωρινό» αναφέρει στην έκθεσή του το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή καλώντας την κυβέρνηση να κλείσει τη συμφωνία. Προειδοποιεί, μάλιστα, ότι οι καθυστερήσεις σε συνδυασμό με τις αρνητικές τάσεις που διαμορφώνονται στο ΔΝΤ για τη συμμετοχή του στο ελληνικό πρόγραμμα απειλούν να ελαχιστοποιήσουν το «ατμοσφαιρικό και το ευθέως οικονομικό όφελος που αναμένουμε από μια τελική συμφωνία». Ξεκαθαρίζει δε ότι αν δεν υπάρξει άμεση συμφωνία «διαγράφεται η απειλή νέων φαύλων κύκλων και μιας μακροχρόνιας στασιμότητας».

Ταυτόχρονα το Γραφείο Προϋπολογισμού προειδοποιεί ότι εάν δεν υπάρξει χρηματοδότηση μέσω εξόδου στις αγορές τότε οι μόνες επιλογές θα είναι είτε η συμφωνία με τον ΕΜΣ, είτε η χρεοκοπία. Σημειώνει, όμως, ότι ένα αίτημα για νέο δάνειο στον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης θα συνοδεύεται από 4ο Μνημόνιο. «Προφανώς, ένα νέο αίτημα το 2018 για δάνειο από τον EΜΣ θα συνοδευθεί σύμφωνα με τους κανόνες του από ένα νέο, το τέταρτο Μνημόνιο» αναφέρουν οι συντάκτες της έκθεσης και υπογραμμίζουν ότι οι δυσκολίες έγκρισης ενός νέου προγράμματος από τους εταίρους που θα βρίσκονται υπό σημαντικές πολιτικές πιέσεις «καθιστά επίφοβους τους όρους που θα το συνοδεύουν»

Οι συντάκτες της έκθεσης τάσσονται, όμως, και υπέρ της πιστής εφαρμογής του τρίτου Μνημονίου λέγοντας ότι πρόκειται για ένα «φιλελεύθερο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού και μετασχηματισμού» της ελληνικής κοινωνίας που «συγκρούεται με πελατειακές συμπεριφορές». Προβλέπουν μάλιστα ότι «το Μνημόνιο μάλλον θα συνεχίσει να εφαρμόζεται γιατί ευνοείται μεταξύ άλλων και από το γεγονός ότι ουδείς εκ των ιθυνόντων σε κυβέρνηση και αντιπολίτευση επιθυμεί να σκάσει η βόμβα της χρεοκοπίας στα χέρια του.

Το Γραφείο Προϋπολογισμού παίρνει όμως και αποστάσεις από την απόφαση της κυβέρνησης να διανείμει έκτακτο βοήθημα στους χαμηλοσυνταξιούχους λέγοντας ότι υπήρχαν καλύτερες εναλλακτικές. «Πριν εξαγγελθούν κάποιες δαπάνες θα πρέπει να εξετάζονται σε βάθος οι εναλλακτικές λύσεις» αναφέρει η έκθεση και υπογραμμίζει ότι το έκτακτο επίδομα σε συνταξιούχους «κάλυψε μόνον ένα μέρος των κοινωνικών αναγκών και οπωσδήποτε όχι με τον καλύτερο τρόπο» γιατί άφησε εκτός άλλες κατηγορίες ευπαθών ομάδων, με πολύ χαμηλότερο εισόδημα από το όριο των  850 ευρώ, εκτός (π.χ. μακροχρόνια άνεργους) «επαναλαμβάνοντας άστοχες επιλογές του παρελθόντος».

 

Τι δείχνουν τα στοιχεία

Ο  εμφανέστερος αν και απλοϊκός δείκτης του οικονομικού κόστους από τις καθυστερήσεις θα είναι  -  σύμφωνα  με  την έκθεση -   η διαφορά ανάμεσα σε «αναμενόμενους» ρυθμούς μεγέθυνσης για το 2017 και 2018 και σε αυτούς που τελικά θα επιτευχθούν. Στις 17 Δεκεμβρίου 2016, ο ΟΟΣΑ προέβλεπε ρυθμό μεγέθυνσης 1,3% για την Ελλάδα το 2017.

Ως εκ τούτου, αν τελικά δεν επιβεβαιωθούν οι αισιόδοξες προβλέψεις της ελληνικής κυβέρνησης και της Επιτροπής για μεγέθυνση 2,7% (λόγω των πολλαπλών αβεβαιοτήτων) και τελικά προκύψει ρυθμός μεγέθυνσης 1% με 1,5% το 2017 (όπως π.χ. ΟΟΣΑ: 1,3%, Πανεπιστήμιο Αθηνών- Intelli-gent Deep Analysis: 1,01%) αυτό σε απόλυτα μεγέθη θα σημαίνει, κατ’ αρχάς, μια απώλεια €2,2 έως €3,1 δισ. για την ελληνική οικονομία μόνο για το τρέχον έτος σε σχέση με το στόχο.

Σημειώνεται  ότι  η επιβράδυνση θα συμπαρασύρει και άλλα μεγέθη π.χ. φόρους και έτσι διαγράφεται η απειλή νέων φαύλων κύκλων και μιας μακροχρόνιας στασιμότητας.

Προχωρώντας την συλλογιστική της η έκθεση αναφέρεται και στην Τρίτη αξιολόγηση του ελληνικού προγράμματος, η οποία αν και φαινομενικά  πιο εύκολη, θα έχει πολύ περιορισμένο  χρόνο  να ολοκληρωθεί, σε σχέση με τη δεύτερη.

Εκφράζεται η ευχή ακόμα και αν καθυστερήσει η τρίτη αξιολόγηση, ότι  δεν θα συμβεί το ίδιο με την εκταμίευση των δόσεων, ώστε να καλύψει τις ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας, που το 2017 (α΄ως δ΄τρίμηνο) θα ανέλθουν σε € 16,2 δισ. – αν όλα πάνε καλά. Μόνο το 2018 οι χρηματοδοτικές ανάγκες θα είναι μικρότερες (περίπου € 5,2 δισ.) και επομένως μικρότερη η εξάρτηση από τα διακρατικά δάνεια.

Η έκθεση καταλήγει ότι το 2018 η Ελλάδα θα χρειάζεται να δανειστεί για να καλύψει τις υποχρεώσεις  του χρέους της είτε από τις αγορές, αν οι συνθήκες επιτρέπουν το δανεισμό είτε μέσω ενός νέου δανείου  από τον ΕΜΣ.

Ένα νέο αίτημα το 2018 για δάνειο από τον EΜΣ θα συνοδευθεί σύμφωνα με τους κανόνες του, από ένα νέο, το τέταρτο Μνημόνιο (=πρόγραμμα προσαρμογής). Αλλά οι δυσκολίες έγκρισης ενός νέου προγράμματος από τους εταίρους, που θα βρίσκονται υπό σημαντικές πολιτικές πιέσεις καθιστά επίφοβους τους όρους που θα το συνοδεύουν.

 

news247.gr